Et helt nyudviklet partikelfilter, der skal opfange mikroplast, fik verdenspremiere i går på Frederiksberg.
Mikroplast kommer mange steder fra. Et af dem er fra dæk på diverse køretøjer. Denne type mikroplast ender typisk i kloaksystemet. Mår det regner, bliver vejene skyllet rene, men regnen tager også mikroplasten med, og den ender i sidste ende i naturen og i grundvandet.
Den danske virksomhed BAIONYX står bag et partikelfilter, der reducerer udledningen af mikroplast ved at fastholde partiklerne i kloakken, så de ikke når videre ud i miljøet.
Filtret er udviklet på det Tekniske Universitet i Berlin med ‘støtte fra Audi Environmental Foundation. BAIONYX har ansvaret for at introducere løsningen på det nordiske marked.
I går, den 27. november, blev filtret lanceret, da det blev nedsat i kloaksystemet på Frederiksberg Allé.
– De færreste er klar over, hvor stor en udfordring mikroplast fra bildæk udgør for vores vandmiljø. Når regnvand skyller mikroplastpartikler ud i kloakkerne, ledes de ofte direkte videre ud i naturen og påvirker økosystemerne. Med dette filter tager vi et vigtigt skridt mod et renere miljø ved at adressere en overset, men betydelig kilde til forurening. Vi er stolte af, at Frederiksberg er den første by i Danmark, der tester denne innovative løsning, siger Søren Dandanell Nielsen, stifter og adm. direktør i BAIONYX.
På Frederiksberg Allé passerer dagligt 5000 biler – hvilket svarer til, at cirka 650 gram mikroplastik fra bildæk bliver efterladt på strækningen hver dag. Med filtret kan man tilbageholde op mod 97 procent af de skadelige TSS-partikler (Total sedimenterbart stof), så det fastholdes i kloakkerne og ikke videre ud i naturen.
Filterløsningen, som BAIONYX lancerer, er et resultat af flere års forskning og tests i både laboratorier og i marken. Med 289 millioner køretøjer i EU udledes der hvert år omkring 450.000 tons mikroplast fra bildæk, som ender i vandmiljøet. I Danmark alene bidrager bildæk årligt med over 7.000 tons mikroplast.
Kilde: BAIONYX