I omegnen af København og Midtsjælland kører Lindabs kunder ofte forbi ProShoppen i Skovlunde
Artiklen har været bragt i HVAC Magasinet nr. 2, 2024 og kan læses uden illustrationer herunder.
(Læs originalartiklen her)
Tekst: Merete Irner Bugge
Fotos: Michael Barrett Boesen
Lindab blev oprindeligt etableret inden for tyndpladeproduktion tilbage i 1959 i Sverige. I dag er virksomheden specialister i udvikling, produktion og salg af profilløsninger til bygninger samt ventilationsløsninger og systemløsninger til forbedring af bygninger og deres indeklima – primært til det professionelle marked.
Lindabs produktområder på ventilationsområdet er cirkulære og rektangulære kanalsystemer og tilbehør, tekniske ventilationsprodukter og løsninger, og virksomheden leverer til hoteller, sygehuse, medicinalbranchen, industrien og kontorbygninger. I Danmark beskæftiger Lindab omtrent 525 medarbejdere fordelt på hovedkontoret i Haderslev med salg, udvikling, produktion og lager samt afdelinger og ProShops i Hvidovre, Viby, Aalborg og Skovlunde og en Flexishop i Odense med døgnåben selvbetjeningsafdeling.
På globalt plan beskæftiger Lindab cirka 5.000 ansatte, er til stede i over 20 lande og omsætter for over 12 milliarder SEK.
Lindab tilbyder hele servicepaletten
Ifølge Søren Schmidt Hansen, som tiltrådte som ny afdelingsleder i medio november 2023 hos Lindab i Skovlunde, er det afgørende for kunderne, at man kan tilbyde hele servicepaletten. Det inkluderer personlig service i butikken eller over telefonen, hurtig og effektiv udbringning af varer eller fleksibel bestilling online.
– Kunderne kan komme forbi og få vejledning, de kan få leveret produkterne ofte samme eller den efterfølgende dag, de kan ringe ind, eller de kan bestille online – vi tilbyder hele servicepaletten, forklarer Søren Schmidt Hansen, som kommer med mere end 33 års erfaring fra vvs-branchen, blandt andet som afdelingsleder hos flere af de store vvs-grossister.
Lindabs ProShop i Skovlunde, som i øvrigt ligger i Ballerups største industribygning, er en mindre satellitafdeling, der dagligt servicerer og rådgiver deres kunder og er lagerførende i de mest frekvente varer. Lindab har egentlig en større afdeling placeret i Hvidovre knapt 16 kilometer væk med salg, lager, produktion, administration og ProShop – så hvorfor bliver kunderne ved med at holde afdelingen i Skovlunde så højt beskæftiget? Det har Søren Schmidt Hansen flere gode forklaringer på.
– Vi har den force kontra Hvidovre, at vi ligger på den ”rigtige” side af København. Når kunder i den nordlige del af København skal til Hvidovre, skal de udenom eller gennem København, som er trafikale knudepunkter specielt i morgentimerne. Skovlunde ligger lidt på siden – nordvest for København, så vi er nemmere at komme til rent trafikalt. Derudover kender vores kunder til vores høje service; vi har altid tid til dialogen og de nyder den hyggelige atmosfære, forklarer Søren Schmidt Hansen.
For år tilbage overvejede Lindab at nedlægge Skovlunde-afdelingen. Det var i den tid, hvor processer og arbejdsgange blev mere digitale, og de fysiske kundeshops blev nedlagt. Men det var kunderne ikke tilfredse med, og de tog initiativ til en underskriftindsamling, der viste stor modstand mod at lukke Skovlunde-afdelingen.
Satellitafdeling med fokus på service, ekspertise, dialog og hyggelig atmosfære
Mange grossistvirksomheder i ventilationsfaget har selvbetjening, men hos Lindab er det stadigvæk den personlige kundekontakt, der er fremherskende. Kunderne vil ofte tale med den samme medarbejder, fordi de har haft gode oplevelser med en medarbejders erfaring inden for et bestemt område.
– Det bunder helt klart i service og rådgivning. Vi sælger vores viden kombineret med den hyggelige, men også gode professionelle oplevelse. Derfor vender mange af vores kunder tilbage til os for at få den personlige rådgivning, og det er kendetegnende for alle vores afdelinger i landet, siger Lars Stenberg Rosenkilde, som er intern salgschef for Lindab Hvidovre.
Desuden er det effektivt og nemt at hente ventilations- og volumenprodukter med Lindabs placering i Skovlunde, idet mange ventilationsvirksomheder befinder sig i lokalområdet, tilføjer Søren Schmidt Hansen og fortsætter:
– Det skal være en rar og hyggelig oplevelse for kunderne at blive betjent af os. Mens jeg går ud på lageret og finder deres varer, så opfordrer jeg altid til, at de nupper en kop kaffe, og så tager vi vejledningen og dialogen bagefter i hyggelige rammer. Det er en af vores grundværdier; at vi er jordnære og vedkommende, og det oparbejder stærke kunderelationer, forklarer Søren Schmidt Hansen.
Ventilationsfaget er ikke så højteknologisk, og det er måske en af grundene til, at Lindab ser mange udenlandske håndværkere, montører og teknikere, der er beskæftiget i faget. Derfor har det også stor betydning, at de udenlandske håndværkere har mulighed for den mundtlige dialog og rådgivning i forhold til digital bestilling og betjening.
God virksomhedskultur skal sikre fremtiden
Det er vigtigt for Lindab, at der ikke eksisterer en ”dem og os-kultur” internt i en afdeling og mellem afdelingerne. En af grundpillerne i medarbejderkulturen er den flade struktur, hvor alle hjælper hinanden. Den gode medarbejder- og virksomhedskultur har blandt andet givet Lindab en gennemsnits-anciennitet, der er blandt landets højeste.
– Min vision for fremtiden har kunderne og medarbejderne i fokus. Det er vigtigt, at kunderne kan få leveret standardvarer og specialvarer hurtigt, og som gerne skal resultere i mersalg. Desuden er det vigtigt, at den hyggelige atmosfære i ProShoppen fortsat er tiltrækkende for kunderne. Men lige så vigtigt er det, at vi fortsætter vores gode samarbejdsånd, hvor vi gerne udfordrer hinanden for at skabe endnu bedre resultater og forretningsforbedringer i fællesskab, understreger Søren Schmidt Hansen.
Lindab tilbyder også god medarbejderudvikling i form af den flade struktur. Søren Schmidt Hansen trådte for eksempel til som afdelingsleder i et planlagt generationsskifte i Skovlunde, hvor den tidligere afdelingsleder valgte at træde ”ned”, og han er fortsat en værdifuld del af teamet i afdelingen. Ifølge Søren Schmidt Hansen har det som ny leder stor betydning at have den tidligere leder tæt på, som han kan sparre med – og det er ikke første gang, at medarbejder og leder har byttet roller i Lindab.