Nogle elbilsejere har et abonnement, der indeholder såkaldt bundling, altså hvor hjemme- og udeladning er koblet sammen.
Men det er en skidt idé, mente Konkurrencerådet allerede for et år siden. Det skete der dog ikke så meget ved, men nu begynder flere at bakke op om tanken om et forbud. Måske ikke fir evigt, men i hvert fald i en periode på måske fem år.
For ganske kort tid siden var det Mobility Denmark, som bakkede op om den idé. Nu er Drivkraft Danmark med under fanerne.
– Vi har flere end 300.000 elbiler i Danmark, men den dårlige konkurrence på lademarkedet forhindrer endnu flere danskere i at skifte benzinbilen ud med en elbil. Særligt bundling af hjemme- og udeopladning låser forbrugerne fast og hæmmer priskonkurrencen, hvilket gør det unødvendigt dyrt og uoverskueligt at være elbilist, siger Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark.
Det var i en omfattende rapport om konkurrencen på lademarkedet, at Konkurrencerådet lancerede idéen om et midlertidig stop for bundling. Det var ét af flere forslag, der skulle øge konkurrencen – men nok også det mest vidtgående forslag i pakken
– Rapporten fra Konkurrencerådet var både klar og omfattende. Den pegede på, at bundling mellem hjemme- og udeopladning hæmmer priskonkurrencen og skaber ineffektive markedsstrukturer. Man skulle tro, at rapportens klare anbefalinger ville føre til hurtig handling, men her et år senere venter vi stadig på politiske initiativer, der løser udfordringerne, som Konkurrencerådet så præcist har beskrevet, påpeger Jacob Stahl Otte.
Han understreger, at brancheforeningen normalt ikke går ind for at indføre forbud, men denne gang vil det både være til gavn for forbrugerne og den grønne omstilling.
– For samfundet er det en meget høj pris at betale, når konkurrencen om at levere den bedste brugeroplevelse til laveste pris sættes ud af kraft. Vi er nødt til at sikre, at lademarkedet fungerer til fordel for forbrugerne, og et midlertidigt forbud mod bundling vil være et vigtigt skridt på vejen. Derfor opfordrer vi regeringen til at tage Konkurrencerådets anbefalinger alvorligt og fremlægge en plan for, hvordan markedet for opladning af elbiler normaliseres, fastslår Jacob Stahl Otte.
Kilde: Drivkraft Danmark