Hos Mercedes-Benz har man taget en ny tjeneste i brug. I stedet for at bilejerne skal komme til værkstedet, kan værkstedet komme ud til brugerne.
Det sker i form af ”Mobile Service”, der både er rettet mod private og erhvervskunder.
Ved hjælp af de specialudstyrede service vans kan teknikerne foretage planlagte serviceeftersyn og reparationer på kundernes foretrukne lokation.
– Ved at gentænke hele processen kan vi gøre op med ventetiden, som traditionelt set er en af de største ulemper ved værkstedsbesøg, siger Martin Fejø, regionschef hos Mercedes-Benz Danmark og Sverige.
Mobile Service er hovedsageligt rettet mod Mercedes-Benz elektriske modelprogram for personbiler: Mercedes-Benz EQ. Mobile Service omfatter serviceeftersyn og mindre reparationer, softwareopdateringer samt montering af originalt tilbehør, og det er også muligt at udføre en række services og reparationer på biler med traditionel forbrændingsmotor.
Servicen tilbydes også til erhvervskunder, som kan se frem til at få hele eller dele af flåden af biler serviceret ved samme anledning og på virksomhedens egen lokation:
– For de professionelle kunder handler det om at holde bilerne der, hvor de skaber værdi – nemlig på vejene og ude hos kunderne. Derfor kan Mobile Service spille en vigtig rolle i forhold til at optimere driften hos de danske erhvervsdrivende, siger Victoria Heindorff-Meuller, eftermarkedschef hos Mercedes-Benz Danmark og Sverige.
Tjenesten kendes fra en håndfuld andre lande, bl.a. hjemlandet Tyskland, men også Norge. Sydkorea og Hong Kong ligger også i pipelinen til at gå i luften.
Det er dog ikke alle steder, der har mulighed for at flytte værkstedet ud på kundens adresse. Foreløbig er det fem steder, fordelt rundt om i landet, der kan tilbyde det mobile værksted: Esbjerg, Tilst, Slangerup, Albertslund og Søborg.
Kilde: Mercedes-Benz