Mercedes-Benz har tre modeller i varevognssegmentet, og alle tre har opnået den højeste karakter i Euro NCAP-tests. Modsat personbilerne, der har karakter fra 1-5, anvender man karakter fra Bronze til Platin, når det gælder varevogne.
Og her fik de tre modeller, Citan, Vito og Sprinter, topkarakter.
Den seneste testprotokol er fra 2023 og indeholder tests af mange forskellige supportsystemer. Automatiske bremser testes både i relation til biler, fodgængere og cyklister, der kommer i vejen for køretøjet på forskellige måder. Derudover testes vognbaneassistent, intelligent hastighedsassistent og træthedsadvarsel.
Fra 1. juli træder de nye EU-regler, kendt som GSR2 (General Safety Regulation), i kraft, og det betyder, at biler skal være udstyret med en lang række sikkerhedssystemer. Nogle er allerede kendt som vejbaneassistent og skiltegenkendelse, der nu bliver standard. Alle biler skal have førerovervågning, der, i lighed med flyenes sorte boks, løbende indsamler data. Det er information, som anvendes efter et uheld.
Der er også en intelligent hastighedsassistent, der giver lyd fra sig, hvis man kører hurtigere end man må. Alle teknologierne er tilstede i de tre varevogne.
– Vi er glade for den anerkendelse, som ligger i de flotte vurderinger. I vores løbende dialog med de professionelle kunder, er det tydeligt at mærke, at sikkerhedsspørgsmålet står dem nært i valget af biler, og derfor har der historisk set været skarpt fokus på netop sikkerheden i bilerne, siger Jens Lyngholm, Transformation & Portfolio Manager hos Mercedes-Benz Vans i Danmark.
Kilde: Mercedes-Benz