Fra den 1. januar 2025 bliver omkring 41.000 virksomheder omfattet af det såkaldte producentansvar for
emballage. Det er de fleste godt klar over – hvad der er mindre gennemskueligt er dog, hvad det kommer til at koste for den enkelte virksomhed.
Derfor lancerer non-profit kollektiv ordningen Emballageretur nu ”Prisindikatoren”, der er et online værktøj, som ud fra de nuværende omkostningsforventninger kan give den enkelte virksomhed en ide om, hvor meget de kan komme til at skulle betale i 2025.
Det estimeres, at i alt 1,1 mio. tons emballage vil være omfattet af producentansvaret, og det kommer til at koste de berørte virksomheder 2,35 mia. kroner om året.
Producentansvaret betyder, at virksomhederne får ansvaret for deres produkters emballage fra
vugge til grav. Det estimeres, at i alt 1,1 mio. tons emballage vil være omfattet af producentansvaret, og det kommer til at koste de berørte virksomheder 2,35 mia. kroner om året.
– Hvad koster det? Det er nok det hyppigst stillede spørgsmål, når virksomheder kontakter os.
Med Prisindikatoren giver vi nu vores medlemmer mulighed for at få et fingerpraj om, hvad
producentansvaret for emballage potentielt kan komme til at betyde for dem i kroner og
ører, siger Morten Harboe-Jepsen, direktør i Emballageretur.
Prisindikatoren er udviklet med data fra en rapport af COWI, som er udarbejdet for Miljøstyrelsen, samt Emballagereturs egne erfaringer med håndteringen af producentansvar.
Det eneste, man skal bruge, er information omkring ens emballagesammensætning og mængden af den.
Der er tre typer emballage, der skal tages højde for i beregningen: 1) salgsemballagen, som selve produktet er pakket ind i; 2) den sekundære emballage, hvori der kan være flere produkter pakket; og 3)
transportemballagen, eksempelvis paller.
Med producentansvaret får virksomheder det finansielle og det praktiske ansvar for at sikre, at deres affald behandles miljømæssigt ansvarligt, og at så meget som muligt kan og bliver genbrugt eller genanvendt.
Håbet er, at dette kan motivere dem til at vælge eller designe emballage af mere bæredygtige materialer, og også det kan virksomhederne beregne i Emballagereturs værktøj.
– Prisindikatoren gør det muligt for virksomhederne at teste deres valg af emballage eller justere i mængden af den for at se, hvilken betydning det kan få for omkostningerne. Her spiller emballagens vægt og materiale en afgørende rolle, siger Morten Harboe-Jepsen.
Man skal være medlem af Emballageretur for at få adgang til Prisindikatoren. Det er dog gratis at melde sig ind.
Der er udført en række priseksempler – fx på en virksomheds totale forbrug af emballage på et år. Her er der altså medregnet produktemballage, den sekundære emballage og transportemballagen.
Virksomheds mængde emballage pr. år er 67 tons
Pap 48%
Plast 46%
Træ 5%
Metal 1%
I alt 100%
I dette tilfælde vil det koste virksomheden 180.410 kr.
Kilde: Emballageretur