VW tog det meste af verden med storm, da man sendte den nuttede ID Buzz på gaden. Designmæssig var den aftager efter den første Transporter, kaldet T1.
Nu kommer, om man så må sige den rigtige aftager, nemlig Transporter-serien i en ny udgave, og denne gang også med elektriske varianter. Modsat Buzz lanceres den også som både diesel og hybrid.
Ydermere kan den opbygges efter behov; som kassevogn (lastrum til ren godstransport) og som dobbeltkabinevariant (ladvognsopbygning med lang akselafstand). Som ekstraudstyr tilbydes varevognsversionerne med højt tag og forlænget akselafstand.
VW byder også på specialversioner som PanAmericana (offroad-look), Caravelle (typisk taxa), Multivan og California-modellen.
TDI-turbodieselmotorer fås med 81 kW (110 hk), 110 kW (150 hk) og 125 kW (170 hk), mens hybrid er oppe på 171 kW (232 hk). Den fuldelektrisk drivlinje kommer i tre versioner med 83 kWh-batteri og motoreffekt på 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) og 210 kW (286 hk). Senere kommer versionen med et mindre batteri.
TDI- og eHybrid-modellerne kommer med forhjulstræk. 4MOTION firehjulstræk fås som ekstraudstyr til TDI-versionerne fra 110 kW. De fuldelektriske Transporter-modeller har baghjulstræk; en firehjulstrukket version er også planlagt her til et senere tidspunkt.
Den nye model er 5.050 mm lang (146 mm ekstra sammenlignet med T6.1), og dens akselafstand er blevet forlænget med 97 mm til 3.100 mm. Transporter vil også blive tilbudt i en lang version med 400 mm længere akselafstand (samlet længde: 5.450 mm). Med 2.032 mm er den udvendige bredde på Transporter vokset med 128 mm i forhold til forgængeren (uden sidespejle).
Den maksimale bredde mellem hjulkasserne i varerummet er øget med 148 mm til 1.392 mm, og varerummets gulvlængde er 2.602 mm (+61 mm i forhold til forgængeren), og den lange version af Transporter har et varerum på 3.002 mm.
Kabinen er også løftet ind i den digitale livsalder med startknap og dobbeltskærme.
Kilde: VW