Daikin fylder 100 år i 2024, og herhjemme bliver det fejret med lanceringen af en ny produktserie, Altherma 4, og ved at have et øget fokus på installatørerne. Det blev bl.a. gjort ved en netværksdag, hvor 80 installatører var samlet.
Virksomheden har for nylig opkøbt BKF Klima og hele deres netværk af installatører.
– Vi ved, at det kræver dedikation af fastholde et kompetent og dedikeret netværk af fagfolk. Vi skaber et helt nyt uddannelsescenter og aktiverer installatørerne på tværs af landet. Blandt andet ved et netværks- og videns-event, fortæller Robert Kagabo, administrerende direktør for Daikin Danmark.
Han var placeret mellem godt 80 installatører fra alle landets regioner, der var samlet for at netværke og for at få ny viden med hjem. Daikin er klar til at lancere Altherma 4-serien i Danmark i løbet af efteråret.
– Vi vil bidrage til at erstatte olie- og gasbaserede systemer med topmoderne varmepumpe-teknologi. Vi investerer i at udvikle nye og bedre løsninger som vores nye serie, der bl.a. benytter nye drivmidler med en mere klimavenlig profil. Det kræver yderligere uddannelse og opdatering af vores installatører, fortæller Robert Kagabo.
På installatørsiden er det teknisk chef, Lasse Bach, der forklarer, hvordan Daikin arbejder for at forbedre forholdene for og uddannelsen af installatører.
– Vi har som det første udviklet ’Stand by Me’, som er en digital platform, der sikrer installatører let adgang til og overblik over de Daikin-installationer, de har i drift. Det gør det let at hjælpe forbrugerne i tilfælde af driftsforstyrrelser og at styre kontrolbesøg, siger han.
Senere bliver der lanceret et program til certificering, der skal sætte yderligere fokus på både sikker og optimal drift i forhold til holdbarhed af virksomhedens produkter.
– Certificeringen er frivillig og tanken er at gøre efteruddannelse endnu mere attraktiv og dermed bidrage til den samlede grønne omstilling, forklarer Lasse Bach.
Ydermere vil man bruge et nyt begreb, der skal hjælpe forbrugerne med at spare på både penge og energi, forklarer Søren Pedersen, salgschef i Daikin.
– Vi bruger begrebet ‘feel good’-teknologi til at forklare, hvad vi ønsker os i morgen og på lang sigt. Varmepumpeteknologi, der hjælper den enkelte forbruger med at spare på budgettet, der bidrager til dekarbonisering og som giver installatørerne en god fornemmelse i maven og sikkerhedsfølelse helt ud i fingerspidserne.
Med den vision in mente etablerer Daikin også et showroom, hvor forbrugere kan få inspiration til og vedledning om opvarmning og afkøling af deres bolig.
Kilde: Daikin