
Mange kvindelige håndværkere oplever dagligt, at bukserne sidder dårligt, t-shirten er for stor og ærmerne på jakken er for lange.
Det handler ikke om, at de har valgt forkert arbejdstøj, men at tøjet er designet til mænd. Det vil man forsøge at gøre noget ved hos Stark, der øger udvalget af arbejdstøj til kvinder i særlige Megastores, hvor tøjet også kan prøves med det samme.
Med større diversitet på arbejdspladserne – også i de traditionelle mandefag i byggeriet – ser vi også større efterspørgsel på funktionelt og smart arbejdstøj til kvinder. For os er det helt afgørende at kunne servicere kvindelige håndværkere på lige fod med de mandlige. Og det kommer vi til at satse endnu mere på, for der er heldigvis flere kvinder på vej ind i byggeriet, siger kategorichef for arbejdstøj i Stark, Pernille L. Christiansen.
Virksomheden har arbejdet målrettet på at udvide sortimentet af arbejdstøj til kvinder i mere end tre år. Når kvinder har efterspurgt bedre og mere velsiddende arbejdstøj, har man taget dialogen med de store tøjproducenter som Mascot, Engel, Snickers og Carharrt.
Nu ser vi resultaterne. Mascot har f.eks. udviklet kvinde-udgaver af meget af deres arbejdstøj, der samtidig er blevet meget smartere. Bukserne kan fås med en helt anden pasform, fleecetrøjer og jakker laves med figursyning, og sikkerhedsskoene er lavet over kvinde-læste. Vi ser også nye funktionelle detaljer som stretchbukser, som egentlig kommer fra jeans til kvinder, men nu findes i arbejdstøj til begge køn. Meget moderne arbejdstøj kan faktisk sammenlignes med high-end outdoor beklædning. På den måde har fokus på kvinder generelt øget komforten, hvilket er en forudsætning for at yde et godt stykke arbejde, siger Pernille L. Christiansen.
Kilde: Stark