Selvom øget digitalisering er vejen frem for mange, hitter det ikke over alt i byggebranchen. Faktisk er det op mod 40 procent af bygge- og anlægsbranchens SMV’er, der ikke ser den store fidus i de fremtidsvisioner.
Det viser en ny analyse, som Industriens Fond, Realdania og ConTech Lab står bag.
Den manglende interesse for at innovere skyldes primært mangel på ressourcer, eller at arbejdet ikke anses som relevant. Det skal der laves om på, siger Ole Berard, der er digitaliseringschef i ConTech Lab:
De konkrete gevinster ved at innovere forretningen, skal være tydeligere.
Med digitalisering kan man frigive tid og ressourcer til andre opgaver, og foruden de interne gevinster for den enkelte virksomhed, kommer digitalisering også branchen som helhed til gode. Hvis vi arbejder struktureret og ensartet med data og digitale værktøjer på tværs af byggeriets værdikæde, kan vi opbygge et effektivt samarbejde med færre fejl og mere gennemsigtighed, og derigennem trykke speederen i bund på både produktivitet og bæredygtighed.
Heller ikke bæredygtighed har rigtigt fundet vej denne del af byggebranchen, Faktisk er det en større andel, 57 procent, af de små håndværksvirksomheder der næsten eller slet ikke arbejder med bæredygtighed.
– For de små håndværksvirksomheder vil der være en stor konkurrencefordel i at være først her. For bæredygtighed bliver et afgørende konkurrenceparameter fremadrettet – også i bygge- og anlægsbranchen. I det omstillingsarbejde spiller digitalisering og brug af ny teknologi en afgørende rolle. Her skal vi tydeligvis få flere virksomheder til at få øjnene op for den dobbelte omstillingsproces, siger Charlotte Kjeldsen Krarup, udviklingsdirektør i Industriens Fond.
Tallene i analysen indikerer dog også, at mange SMV’er kan komme med på digitaliseringsbølgen, hvis den rigtige rådgivning stilles til rådighed. Det er nemlig 62 % af SMV-segmentet, som ønsker hjælp og rådgivning til innovation.
ConTech Lab har i de sidste par år arbejdet målrettet med at involvere de udførende SMV’er ved at udvikle fælles digitale værktøjer og metoder, som letter arbejdet med bæredygtighed, innovation og digitaliseringer.
Arbejdet er således allerede i gang, og der ligger mange konkrete indsatser i støbeskeen. Der er dog fortsat en stor opgave i at skalere de digitale metoder på tværs af byggebranchen – særligt til de små virksomheder. Men opridsede fordele og tilgængelige digitale værktøjer, øget efterspørgsel samt nye lovkrav, er med til at sætte tempo på udviklingen, også blandt de små håndværksvirksomheder.
Kilde: Molio