Science Based Targets initiative (SBTi), en global klimaorganisation, har sagt god for de reduktionsmål, som Ahlsell har stillet op.
Godkendelsen fra SBTi betyder, at Ahlsells mål er udformet i overensstemmelse med den nyeste klimavidenskab og med Paris-aftalens mål om at begrænse den globale opvarmning til et niveau, der i væsentlig grad reducerer de risici, klimaforandringerne skaber.
Samtidig er blåstemplingen et vigtigt skridt for Ahlsell-koncernen, der har som vision at bidrage til et mere bæredygtigt samfund, fortæller Christina Lindbäck, Chief Sustainability Officer, Ahlsell AB, og siger:
– Det er klimamål, som viser vores stærke engagement, og som sætter os i front i branchen i forhold til bæredygtighed. Ved at opfylde målene kan vi bidrage til at begrænse den globale opvarmning og bekæmpe klimaforandringer. Samtidig er det en forpligtelse, som vil styrke vores konkurrenceevne. Vi kommer til at kunne tilbyde smartere produkter og services til vores kunder, hvilket samtidig vil være til gavn for vores leverandører”.
SBTI-godkendelsen dækker hele Ahlsell-koncernen, der er til stede i Danmark, Sverige, Norge, Finland og Baltikum.
I Ahlsell Danmark glæder bæredygtighedschef Gitte Østergaard Futtrup sig over godkendelsen fra SBTi. Hun pointerer, at målene forpligter og vil være styrende for ESG-indsatsen, men at der ikke er tale om en kursændring. Koncernen er allerede i fuld gang på bæredygtighedsrejsen og har implementeret en række tiltag for dels at reducere CO2-udledningerne i egen drift, dels for at nedbringe scope 3-udledningerne.
For eksempel er Ahlsell Danmark i gang med at udfase fossile firmabiler og overgå til el. Andelen af elbiler er nu på 51 pct., og i 2027 skal den være på 100 pct. Et andet eksempel er Ahlsell Danmarks robotlager, hvor automatiseringen gør, at virksomheden kan reducere forbruget af emballage med op til 25 pct., fortæller Gitte Østergaard Futtrup og siger:
– En vigtig prioritet er også at hjælpe vores kunder med at vælge produkter til og fra på baggrund af bæredygtighedsdata. Derfor kan man i Ahlsell Danmarks webshop se og sammenligne CO2-påvirkningen for mere end 26.000 produkter – og antallet stiger hele tiden. Vi har også udviklet et værktøj, som viser data for distributionen af vores varer, så vi på baggrund af data kan hjælpe kunderne med at optimere deres leverancer og reducere CO2.
Kilde: Ahlsell