Langt de fleste fremstillings- og produktionsvirksomheder har høje ambitioner om at at nå Parisaftalens klimamål, men i den reelle verden kniber det.
Kun cirka halvdelen globalt set har kurs mod at blive CO2-neutrale og derved nå klimamålene i Parisaftalen. Det viser en ny rapport fra Capgemini Research Institute
Ifølge rapporten mangler fremstillingssektoren særligt en helhedstilgang til arbejdet med bæredygtighed, og modenheden i de bæredygtige tiltag, der er taget, er stadig lav. Kun hver 10. har i dag et perspektiv på bæredygtig produktion, der inkluderer hele værdikæden.
Det manglende fokus på bæredygtighedsinitiativer sker ifølge rapporten fra Capgemini på trods af, at langt hovedparten af de virksomheder, der gennemfører bæredygtighedsinitiativer, bl.a. opnår et forbedret omdømme samt øget effektivitet og produktivitet. Rapporten fremhæver samtidig, at 9 ud af 10 virksomheder, der har iværksat bæredygtighedstiltag, faktisk har set en reduktion i affaldsmængden og drivhusgasemissionerne.
På tværs af forskellige industrier er fremstillingen af forbrugsvarer den mest bæredygtige sektor (15 procent), når det kommer til at inkludere hele værdikæden i bæredygtighedsarbejdet, efterfulgt af industri og kapitalgoder (11 procent) samt bilindustrien (10 procent). Desuden er kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleret på tværs af organisationen, og kun én ud af fem har bæredygtighed fuldt integreret i deres produktionsstrategi.
Der er et paradoks i, at kun 11 procent af bæredygtighedsinitiativerne aktivt skaleres på tværs af organisationer og virksomheder, fordi fordelene for dem, der rent faktisk indfører bæredygtighedsinitiativer, jo tydeligt er ret store, siger Maria Søndergaard, direktør for produktion, distribution og retail hos Capgemini Danmark.
Rapporten afslører også, at produktionsvirksomheder i stigende grad styrker deres bæredygtighedsdagsorden med ny teknologi. Mere end halvdelen (56 procent) af virksomhederne prioriterer i øjeblikket anvendelsen af digitale teknologier til at indarbejde bæredygtighed i produktionen og værdikæden.
Digitale teknologier og data er afgørende for at accelerere bæredygtighedsdagsagendaen. Vi ser voksende investeringer i digitale teknologier fra producenter, der i stigende grad søger og indgår partnerskaber med etablerede teknologivirksomheder og nystartede virksomheder for at styrke deres bæredygtighedsindsats. Det giver produktions- og fremstillingsvirksomheder en lang række muligheder for at kombinere en rentabel vækst med mere bæredygtighed, forklarer Maria Søndergaard.
Kilde: Capgemini