Her i 1994 er det 30 år siden, at AXOR indledte samarbejdet med designeren Philippe Starck. Det blev lanceret i 1994 i form af Starck Salon d’Eau – ”vandstuen” – som kontrast til det traditionelle vådrum.
Konceptet ændrede badeværelsets image fuldstændig. Væk var standardfliser og stereotypisk porcelæn, og i stedet blev det ændret til kvalitetsmaterialer, farver og sanselighed kombineret med moderne og elegante former, der stadig byder på samme høje funktionalitet.
Idéen om at have lyst til at bruge mere tid på badeværelset, fordi det var et behageligt rum, var stadig fjern for de fleste, før Starck Salon d’Eau. Det samme var tanken om at indrette dette rum mere personligt. Da Hansgrohe indså badeværelsets potentiale som leve- og velværerum, grundlagde virksomheden sit designmærke AXOR i 1993.
AXOR tog designerfaringerne fra sit søstermærke hansgrohe og byggede videre på dem. Men AXOR har samtidig udviklet deres egen tilgang: Hvis man vil bidrage til nye udviklinger inden for badeværelser, skal man gøre det sammen med designere, indretningsarkitekter og arkitekter.
Samarbejdet med Starck har resulteret i flere løsninger.
I efteråret 2012 præsenterede man AXOR Starck Organic sammen med Philippe Starck. Kollektionen havde fokus på brugen og oplevelsen af vand, og bød på en ny måde at styre vandet på – der let og harmonisk sparer vand.
AXOR Starck V fulgte i 2015 – det mest innovative armatur fra AXOR, en hyldest til vandets skønhed og magi. Armaturets tud af gennemsigtigt krystalglas synliggør en imponerende vandhvirvel, der leder vandet op i et magisk vandfald.
AXOR ShowerComposition blev præsenteret i 2023 og står for et nyt, moderne og tidløst designsprog i bruseområdet. De indbyggede brusemoduler giver bruseoplevelser i form af den behagelige PowderRain-stråle fra hovedbruseren eller den vinkeljusterbare skulderbruser.
Kilde: Axor