En ny spørgeskemaundersøgelse tager temperaturen på danskernes klimafokus i egne hjem. Resultaterne afslører store huller i danske boligejeres viden om energioptimering.
I Mette Frederiksens 1. maj-tale offentliggjorde statsministeren, at regeringen vil afsætte 30 milliarder kroner til renovering af almene boliger. Vel at mærke med fokus på energioptimerende tiltag, der bidrager til at nedbringe udledningen af CO2. Mette Frederiksen lagde samtidig op til, at genopretningen af den danske økonomi efter coronakrisen skal være en kickstart af klimakampen.
Budskabet falder sammen med offentliggørelsen af en spørgeskemaundersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov omkring danske boligejeres syn på egen energioptimering. Og bedømt på resultaterne af undersøgelsen er der endnu lang vej at gå, inden danskerne for alvor er klar til at bidrage til klimakampen via energioptimeringer i hjemmet. På trods af at der både er tilskud og besparelser at komme efter.Undersøgelsen viser blandt andet, at 31 procent af danske boligejere ikke finder energioptimering i privaten relevant. Hvilket vel at mærke er mere eller mindre samme resultat som i en tilsvarende undersøgelse i 2019. Her var det 30 procent af danske boligejere, der ikke fandt egen energioptimering relevant.
– Vi har længe været klar over, at danskerne mangler viden på området, men det er alligevel bekymrende, at danskernes syn på relevansen af privat energioptimering slet ikke har flyttet sig det seneste år. Vi kan alle sammen gøre en forskel, og mange af mulighederne for energioptimering af private hjem er både teknisk ukomplicerede og hænger sammen med økonomiske besparelser, siger Thomas Andersen, vice president i Schneider Electric Danmark, der står bag undersøgelsen.
I et forsøg på at hjælpe med at gøre danskernes hjem grønnere har Schneider Electric taget initiativ til en renoveringskampagne, der giver tips til energioptimering i private boliger.