Nu er det alvor med solceller

Vi har hørt om solceller i årtier. Men mens tidligere solcelleeventyr har været drevet af offentlige støtteordninger, producenter og importører, der kom og gik, skal det være alvor nu.

Pris, kvalitet og service går i dag op i en højere enhed med nye forbrugsmønstre og fremtidens udfordringer både inden for den grønne omstilling og forsyningssikkerhed.

Denne gang skal det blive en bølge af intelligente, holdbare løsninger og ikke så meget et ræs om at sælge til de laveste priser.

Det mener AO, der udvider sortimentet med fokus på to kvalitetsmærker: Ledvance og Fronius.

Det vil åbne nogle interessante muligheder for installatørerne.

”Tiden er løbet fra at sælge de størst mulige anlæg til den lavest mulige pris. Vi vil gerne hjælpe installatørerne med at sælge nogle løsninger, der er mere skræddersyede, og som har en meget bedre historie, når det handler om kvalitet, dimensionering, brugervenlighed og ikke mindst service,” siger Lars Kestner, salgsdirektør i AO.

Først og fremmest skal installatørerne tage en dialog med kunden om, hvad de har brug for nu og i fremtiden. Har kunden en elbil? Bruger kunden mest strøm om eftermiddagen? Så kan et vestvendt solpanel være lige så godt som et sydvendt. Har kunden brug for et batteri? Det kan der være mange gode grunde til; man kan gemme strømmen, som er ”opsparet” i løbet af dagen til om aftenen. Skal man have et batteri, som en fornuftig backup, hvis vi kigger ind i en fremtid, hvor der kan komme flere strømafbrydelser, end vi har i dag? Det er bare nogle af de spørgsmål, man kan tage med kunden. Efter dialogen mellem installatøren og slutbrugeren, kan AO hjælpe med at sammensætte den rigtige løsning.

”Der er tidligere blevet solgt alt for mange solceller af tvivlsom kvalitet og som er blevet konfigureret og dimensioneret forkert. Det vil gøre op med, og vi skal sikre, at installatørerne får en kvalificeret og dansksproget service, apps, manual og datasheet. Med Ledvance har man desuden mulighed for at få solpaneler, batteri og inverter i samme mærke. Det giver en tryghed for, at producenterne ikke står og peger fingre af hinanden, hvis der opstår et problem,” siger Lars Kestner, der tilføjer, at man har taget østrigske Fronius ind for at sætte en højere barre. ”Det er et produkt fra øverste hylde. Og det forventer vi os også meget af.”

AO har desuden taget sin egen medicin og installeret et større solcelleanlæg på taget af administrationsbygningen på Rørvang i Albertslund, og der er planer om flere solceller på lagerbygningerne. AOs mål er at reducere sin CO2-udledning med 50 % inden 2025 og være CO2-neutrale inden 2030.