Styropack har i samarbejde med Gemina Termix udviklet en intelligent EPP løsning, der reducerer varmetabet på fjernvarmeanlæg med over 80 procent.
I 2013 skærpede Dansk Standard kravene til det maksimale energitab fra bygningsinstallationer. Det betyder blandt andet, at et fjernvarmeanlæg nu skal isoleres. Isoleringen skal mindske varmetabet med mindst 75 procent, og den opgave gik den danske producent af fjernvarmeanlæg, vandvarmere og varmevekslere Gemina Termix til med krum hals.
Allerede inden normen trådte i kraft, var Gemina Termix i fuld gang med at udvikle fuldisolerede anlæg. Men det handlede om mere end isolering. Når virksomheden alligevel skulle produktudvikle, blev der lyttet til kundernes behov.
Den udvikling har nu resulteret i en hel serie fuldisolerede væghængte fjernvarmeanlæg, der ikke kræver yderligere rørisolering for at leve op til DS-kravene. Her viste det sig, at Styropack havde et meget velegnet EPP-materiale. EPP har en høj isoleringsevne og er samtidig nemt at arbejde med. Beregninger fra Rambøll viser, at anlægget reducerer varmetabet med over 80 procent.
EPP – et stærkt og funktionelt materiale med flere fordele
Ud over isoleringsevnen har EPP flere egenskaber, der gør det særlig velegnet til opgaven. Det har en høj styrke og sejhed, som betyder, at front- og bagplade på kabinettet kan samles med ét klik, uden at materialet knækker. Samtidig er det nemt at fiksere kabler og ledninger, og det sparer tid og materialeomkostninger – både i produktionen, og når anlægget skal monteres hos forbrugeren.
”På den måde giver materialet værdi i mere end én forstand. Det har en fremragende isoleringsevne, det letter produktion og montage – og overfladen tåler stød og skrammer. Det sidste er et plus hos forbrugeren, der har et pænt anlæg, der ikke skal gemmes væk i et skab. Isoleringsløsningen til Gemina Termix er blot en af flere spændende løsninger, hvor vores kunder har oplevet værdi af samarbejdet med os, både i vores udviklingsafdeling og i kraft af vores samlede knowhow indenfor energioptimering i Synbra koncernen,” forklarer marketingchef Alice Thuesen, Styropack.
Læs mere om casen HER