AO’s klimamål sætter en ny standard for grossisterne

 

AO’s klimamål har netop fået den prestigefyldte SBTi-validering og ambitionerne sætter en ny standard for grossistbranchen.

Målene er netop blevet valideret af SBTi, Science Based Targets initiative, hvilket betyder, at de er i overensstemmelse med Paris-aftalen og den nyeste viden på området.
Det er afgørende, at målsætningen er troværdig – og bliver ført ud i livet. Og at man nu har kortlagt CO2-udledninger for hele værdikæden fra produktionen af produkter, til transport, energiforbrug og genanvendelse. Det siger Andreas Weidinger, der er chef for klima og bæredygtighed i AO.

AO’s nye klimamål
Målene gælder for hele AO-koncernen inkl. datterselskaber i Danmark, Sverige og Norge. AO har forpligtet sig til:

✅ At reducere Scope 1 og 2 CO₂-udledninger (AO’s egen forretning) med 80 % senest i 2030.
✅ At reducere Scope 3-udledninger (CO₂-udledning i hele værdikæden) med 42 % i samme periode.
✅ At opnå Net Zero på tværs af hele værdikæden senest i 2045.

”Vi er virkelig stolte af valideringen af vores ambitiøse klimamål. Men det er ikke målene i sig selv, der gør en forskel. Det er handlingerne bag. Vi har allerede reduceret udledningerne markant i vores egen forretning ved at udfase fossile brændstoffer i opvarmning, trucks og firmabiler, men nu går vi for alvor i gang med den helt store klimaindsats i samarbejde med vores kunder og leverandører omkring vores produkters klimaftryk fra vugge til grav – det man også kalder scope 3,” siger Andreas Weidinger, der fortæller, at AO som noget nyt har kortlagt hele klimaaftrykket af Scope 3 – en stor opgave, der omfatter alt i AO’s sortiment.

Energiforbruget fra solgte produkter fylder mest, så samarbejdet med kunderne er afgørende
Det der fylder mest i AO’s scope 3-udledninger er energiforbruget fra de lyskilder og maskiner, der sælges – det udgør faktisk 80% af de samlede CO2-udledninger i både scope 1, 2 og 3.
”Vi vil gøre endnu mere for at sælge varer, der bruger mindre el og vand, da vi her kan gøre en stor positiv forskel sammen med vores leverandører og kunder. Når det kommer til produktionen, er vi i dialog med vores leverandører om deres produktion, så vi får CO2-udledningen fra producernes EPD’er. Med dem i hånden kan vi nemlig tilpasse vores løsninger til kunderne, så det er lettere at vælge varer, der har en CO2-beregning, så vi sammen kan arbejde på at minimere klimaaftrykket. Det skal være let for vores kunder at vælge rigtigt – og det ser vi som vores fornemmeste opgave at sikre,” siger Weidinger, der understreger, at klimaregnskaber også kommer til at fylde mere og mere i hverdagen for danske håndværkere. Bl.a. i forbindelse med nybyggerier og for underleverandører til større entreprenører.

”Vi skal have vores kunder med, hvis vi skal i mål med de mest ambitiøse klimamålsætninger i branchen. Kunderne skal fokusere på kerneforretningen, så vores opgave er, at de kan vælge bedre produkter med ét enkelt klik”.