
Ladenettet bare vokser her i landet. Ved årsskiftet ´23/´24 var der lidt over 17.000 ladepunkter. En stigning på næsten 70 procent.
Zoomer man ind på lynladedelen, er udviklingen gået over dobbelt så hurtigt. Her er stigningen på hele 154 procent. Fra 1.576 lynladere ved udgangen af 2023 til så tæt på 4.000 man kunne komme – 3.999.
Det er ikke bare godt for de private elbiler, men spiller også ind på erhvervslivets valg af bil.
I dag lader flere kassevogne på niveau med personbilerne, hvilket betyder at man ikke skal frygte at skulle sidde “i timevis” og lade op. Mange modeller kan hente 200-250 km på en halv times penge. Og starter man dagen med et fuldt batteri, vil det i mange tilfælde betyde en rækkevidde på den gode side 550 km.
Hvilket faktisk er nok til ganske lange stræk. Fx København-Fredericia – og retur (440 km). Eller hvad med mest klassiske rute – fra Gedser til Skagen (552 km)
– Ladeinfrastrukturen fortsætter med at vokse, hvilket er positivt. Med den forventede stigning i antallet af elbiler, som vi ser i de kommende år, er det afgørende at sikre, at der er nok ladepunkter til at imødekomme behovet. Hvis bilafgifterne fortsat gør det attraktivt at vælge en elbil, kan vi se op mod 1,6 millioner elbiler på vejene i 2030. Derfor skal vi fortsat prioritere udbygningen af ladeinfrastrukturen for at understøtte den grønne omstilling, siger Allan Skytte Christensen, chefkonsulent i Mobility Denmark.
Kilde: Mobility Denmark