
Ahlsell får platin af EcoVadis. Det er første gang, at den danske del af den nordiske koncern opnår den prestigefyldte platinvurdering.
Det betyder, at virksomheden er i Top-1% af de 100.000 virksomheder i hele verden, der hvert år evalueres af EcoVadis.
Koncernen fik sin første vurdering i 2016, mens det kun er anden gang, at Ahlsell Danmark bliver vurderet af EcoVadis – og nu altså opnår platin for første gang.
– Platinvurderingen er en milepæl, som vi er meget stolte over. At blive en del af en stor nordisk koncern med meget ambitiøse klimamål har givet os et ekstra rygstød i forhold til at løfte vores bæredygtighedsarbejde til et nyt niveau. Det er en anerkendelse, som bekræfter, at vi er på rette vej i forhold til Ahlsells langsigtede strategi og vision om at bidrage til et mere bæredygtigt samfund, siger Gitte Østergaard Futtrup, bæredygtighedschef, Ahlsell Danmark.
EcoVadis vurderer virksomheder på baggrund af deres arbejde inden for fire områder: miljø, forretningsetik, arbejdstager- og menneskerettigheder samt indkøb.
I komcernen arbejder løbende på at udvikle og styrke sit bæredygtighedsarbejde og steg i år med 5 point, fra 77 til 82 ud af i alt 100 mulige point fra EcoVadis.
Den høje placering er et resultat af koncernens langsigtede engagement – i en tid, hvor kravene til gennemsigtighed og ansvarlighed hele tiden øges.
Ahlsell Danmark har i 2024 lanceret det digitale værktøj Climate Navigator, der giver adgang til CO2e-data på 500.000 varenumre i virksomhedens sortiment af produkter til byggeriet og industrien. Så kan Ahlsells kunder få overblik over klimapåvirkningen for de varer, de køber og trække en rapport med klimadata, som de kan bruge til rapportering.
Det er også et værktøj, man selv kan bruge.
– Det er fra vores produkter, at vi har den største miljøpåvirkning. Vi har som koncern meget ambitiøse mål for CO2e-reduktioner, og for at kunne reducere klimaaftrykket er vi nødt til at kende udledningen fra produkterne. Her kan Climate Navigator hjælpe med et overblik, siger Gitte Østergaard Futtrup.
Kilde: Ahlsell