Virksomheder skal efter nytår have autorisation til at kunne arbejde med asbest. En opgørelse fra Sikkerhedsstyrelsen viser, at ved udgangen af januar var der 482 i styrelsens autorisationsregister
Det er virksomheder inden for en lang række brancher, blandt andet entreprenører, tømrerfirmaer, kloakmestervirksomheder, vvs-installatørvirksomheder og nedbrydningsfirmaer.
Ud over at medarbejderne i firmaerne har de kvalifikationer, der skal til for at udføre asbestarbejde sikkert, skal de autoriserede virksomheder også have en fagligt ansvarlig, der sikrer, at asbestopgaverne i firmaet udføres korrekt.
– Asbest udgør en sundhedsfare, og derfor skal nedtagning af asbestholdige materialer udføres korrekt, både af hensyn til dem, der udfører arbejdet og til omgivelserne. Det er baggrunden for autorisationsordningen, og det er vigtigt, at autorisationen er på plads, når man bestiller et firma til en opgave, hvor håndværkerne kan komme i kontakt med asbest, siger kontorchef Evy Boe Madsen fra Sikkerhedsstyrelsen.
Firmaer, der ofte arbejder med nedrivning af asbestholdige materialer, har typisk selv en autorisation. Men en håndværker kan også vælge at bruge en underleverandør, hvis det kun er få gange, man risikerer at komme til at arbejde med asbest.
– Det er en god ide altid at sikre sig, at virksomheden har den nødvendige autorisation. Ellers risikerer man, at Arbejdstilsynet stopper arbejdet, hvis de kommer på tilsyn på byggepladsen, og værre endnu, at asbestarbejdet ikke bliver udført forsvarligt, så asbestfibre spreder sig til omgivelserne, siger Evy Boe Madsen.
Hvis man selv begynder at fjerne asbestholdige materialer, overtræder man Arbejdstilsynets regler og risikerer en bøde på lige fod med virksomheder, der ikke efterlever reglerne for asbestarbejde.
Se Sikkerhedsstyrelsen autorisationsregister her
Kilde: Sikkerhedsstyrelsen